9 jan. 2011

Gatufotot - Att skildra det vi sällan tänker på

Det är något särskilt med ett lyckat gatufotografi. Jag har länge älskat gatufotografi för att det visar verkligheten på ett sätt som vi sällan uppmärksammar det. Gatufotografi har en otrolig mångfald av perspektiv och intryck och samtidigt är det alltid verkligheten det skildrar. Alla de bilder och situationer som uppstår varhelst det finns människor i rörelse. Ibland får gatubilderna ett budskap, ibland är de humoristiska, ibland är de estetiskt vackra. Att syssla med gatufotografering är däremot inget lätt. Det kräver nämligen både mod och skicklighet. Detta för att den som går och fotar människor rakt på stan kan stöta på en del olika reaktioner. Ibland kan det handla om hur man på bästa vis fotograferar utan att bli sedd, ibland kan det handla om att lära sig hantera korta möten med människor.

Jag har egentligen själv en önskan om att syssla med gatufotografi. När sinnet sitter rätt kan jag hamna i ett läge där jag plötsligt finner alla människor omkring mig vara intressanta. Jag har minnen av att njuta av att se en mamma som gullar med sitt barn, se hur folk pratar med varandra, se koncentrationen hos någon som sitter och läser. Ibland hittar man tillfällen eller perspektiv som man önskar man hunnit ta ett kort på. Men antingen har man inte kameran där, eller så hinner man inte ta fram kameran, eller så vågar man inte ta kortet på plats. Jag har inte riktigt modet för att syssla med gatufotografi tror jag. Om jag ska syssla mer med gatufotografi så behöver jag våga lite mera och bli betydligt bättre på att fotografera utan att bli sedd, dvs utan att störa omgivningen omkring mig. Sålänge får jag väl njuta av de spännande bilder de duktiga gatufotograferna skapar.

Andy Warhol: "People are so interesting, there are no bad pictures."

Den underbara gatufotografen Malin Jochumsen
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=277554

Den sköna gatuskildraren Nils-Erik Larson
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=117906
 
Gatukonstnären Andreas Jörgensen
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=188541
 
Ett mycket uppskattat foto av Conrad Cherek

Fotograferat av mig. Nere i tunnelbanan.
 

Fotograferat i Polen av mig. Det var formen av dessa två gångtrafikanter jag uppmärksammade när jag tog detta kort.

För den som är intresserad av att lära sig om gatufotografi finns Street Photography for the Purist av Chris Weeks: http://fc08.deviantart.com/fs11/f/2006/227/e/2/street_photography_for_the_purist.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar